Analysis of methodological potential for customers‘ loyalty evaluation

    Juozas Bivainis Info

Abstract

Loyalty evaluation is the the utmost gap in mosaic of loyalty surveys. Surveys of this field are fragmentary and the touch upon this problem exists only in the context of other surveys‘ purposes. Customer loyalty surveys of the latter two decades are generalized in the paper. Methods for customer loyalty evaluation are classified into three different content groups: 1) grounded on behavioural measures; 2) grounded on attitude measures; 3) multi-dimensional methods. Positive and negative aspects of each method group are identified. The topicality of objective customer loyalty evaluation under the circumstances of social economic changes nowadays is discussed, points of reference for systematic solution of this problem are formed: complex analysis of factors determining customer loyalty; multicriteria evaluation; estimation of quantitative parameters of organizational benefit dependence on customer loyalty level.

Article in Lithuanian.

Vartotojų lojalumo nustatymo metodinio potencialo analizė

Santrauka. Vartotojų lojalumo tyrimų mozaikoje didžiausia spraga – lojalumo nustatymas. Šios pakraipos tyrimai fragmentiški, dažniausiai problema nagrinėjama tik kitų tyrimo tikslų kontekste. Straipsnyje apibendrinti pastarųjų dviejų dešimtmečių vartotojų lojalumo tyrimai. Lojalumo nustatymo metodai suskirstyti į tris skirtingo turinio grupes: 1) grįsti elgsenos rodikliais; 2) grįsti požiūrio rodikliais; 3) daugiadimensiai metodai. Identifikuoti teigiami ir neigiami šių grupių metodų aspektai. Aptartas vartotojų lojalumo objektyvaus vertinimo aktualumas šiandienos socialinių ekonominių pokyčių fone, suformuotos šios problemos sisteminio sprendimo gairės: veiksnių, lemiančių vartotojų lojalumą, kompleksinė analizė; daugiakriterinis vertinimas; vartotojų lojalumo lygio ir organizacijų naudos priklausomybių kiekybinių parametrų nustatymas.

Reikšminiai žodžiai: vartotojai, lojalumas, metodai, vartotojų lojalumo nustatymas, elgsena, požiūris.

Keywords:

Customers, loyalty, methods, estimation of customer loyalty, behaviour, attitude

How to Cite

Bivainis, J. (2010). Analysis of methodological potential for customers‘ loyalty evaluation. Business: Theory and Practice, 11(1), 49-60. https://doi.org/10.3846/btp.2010.06

Share

Published in Issue
March 15, 2010
Abstract Views
680

View article in other formats

CrossMark check

CrossMark logo

Published

2010-03-15

Issue

Section

Articles

How to Cite

Bivainis, J. (2010). Analysis of methodological potential for customers‘ loyalty evaluation. Business: Theory and Practice, 11(1), 49-60. https://doi.org/10.3846/btp.2010.06

Share