Free open source software: social phenomenon, new management, new business models

Abstract

In the paper assumptions of free open source software existence, development, financing and competition models are presented. The free software as a social phenomenon and the open source software as the technological and managerial innovation environment are revealed. The social and business interaction processes are analyzed.

Article in Lithuanian.

Atvirosios programos: socialinis reiškinys, nauja vadyba, nauji verslo modeliai

Santrauka. Nagrinėjamos atvirosios (laisvosios ir atvirojo kodo) programinės įrangos egzistavimo prielaidos, jų kūrimo, finansavimo, konkurencijos modeliai. Atskleidžiama laisvosios programinės įrangos, kaip socialinio reiškinio, ir atvirojo kodo programinės įrangos, kaip technologinių bei vadybinių naujovių kūrimo, terpė. Analizuojama socialinių ir verslo procesų sąveika.

Raktiniai žodžiai: laisvoji programinė įranga; atvirasis kodas; verslo modeliai; vadyba; licencijos.

Keywords:

free software, open source, business models, management, licenses

How to Cite

Jančoras, Žilvinas. (2011). Free open source software: social phenomenon, new management, new business models. Mokslas – Lietuvos Ateitis Science – Future of Lithuania, 3(1), 37-42. https://doi.org/10.3846/mla.2011.008

Share

Published in Issue
August 22, 2011
Abstract Views
571

View article in other formats

CrossMark check

CrossMark logo

Published

2011-08-22

How to Cite

Jančoras, Žilvinas. (2011). Free open source software: social phenomenon, new management, new business models. Mokslas – Lietuvos Ateitis Science – Future of Lithuania, 3(1), 37-42. https://doi.org/10.3846/mla.2011.008

Share