Investigation into the possibilities of functioning catalytic converter
Abstract
The paper considers the principles of catalyst operations and chemical reactions proceeding within. Also, the modes used for defining the efficiency of the catalyst are reviewed. Experimental investigation has been carried out to help with assessing the efficacy of the catalyst according to the concentration of noxious fractions and differences in temperature before and behind the catalyst. Nine Otto engine vehicles have been tested. The applicable contamination level and efficiency of catalyst performance of the vehicles have been set. The conclusion reveals that flowing gas temperature within the vehicle having an effectively performing catalyst is always lower than out flowing gas temperature.
Article in Lithuanian.
Katalizinio deginių neutralizatoriaus veikimo galimybių tyrimas
Santrauka. Straipsnyje nagrinėjami katalizatoriaus veikimo principai ir jame vykstančios cheminės reakcijos. Taip pat ap-žvelgiami katalizatoriaus efektyvumo nustatymo būdai. Atliktas eksperimentinis tyrimas, kuris padėjo nustatyti katalizatoriaus veikimo efektyvumą pagal išmetamosiose dujose esančių kenksmingų dalelių koncentraciją ir temperatūrų skirtumą prieš katalizatorių ir už jo. Tyrimo metu ištirti devyni Oto varikliais varomi automobiliai. Nustatytos automobiliams galiojančios taršos normos ir katalizatorių veikimo efektyvumas. Gauta, kad automobilio, kurio katalizatorius veikia efektyviai, į jį įtekančių dujų temperatūra visada yra žemesnė nei iš katalizatoriaus ištekančių dujų temperatūra.
Raktiniai žodžiai: katalizinis deginių neutralizatorius; išmetamosios dujos; deginiai; vidaus degimo variklis
Keyword : catalytic converter, exhaust gas, emissions, internal combustion engine
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.