Share:


Reorganization of Lithuanian airspace

Abstract

The basic purpose of the article is considering problems related to ensuring the required capacity of Lithuanian airspace and organising the provision of air traffic services in the most efficient way. The paper presents the results of analysis and experimental research on several scenarios of Lithuanian airspace models that are the most appropriate from the point of view of air traffic control. To allow for a realistic comparison between the scenarios and traffic samples, the current route network, a real traffic sample and the existing traffic dynamics have been used. Furthermore, all other related aspects such as flight level occupancy, flight time, aircraft type and traffic flows have been taken into consideration. The results of analysis will form a basis for ensuring the required capacity of Lithuanian airspace. 


Article in Lithuanian.


Lietuvos respublikos oro erdvės reorganizavimas


Santrauka. Šiame straipsnyje pateikiami siūlymai, kaip galėtų būti reorganizuojama Lietuvos oro erdvė, užtikrinant reikiamą jos pralaidumą galimų skrydžių pikų metu ir optimalų oro eismo paslaugų teikimą. Siekiant, kad gautus rezultatus būtų galima pritaikyti praktikoje, tyrimo metu naudoti realūs skrydžių duomenys, esamas oro kelių tinklas ir esamos skrydžių pokyčio tendencijos. Atliekant analizę buvo vertinami ir kiti veiksniai: skrydžių lygių užimtumas, skrydžių trukmė, naudojami orlaivių tipai ir skrydžių srautų pasiskirstymas. Tikimasi, kad tyrimo rezultatai padės reorganizuoti Lietuvos oro erdvės struktūrą taip, kad ši sudarytų sąlygas efektyviai organizuoti oro navigacijos paslaugų teikimą ir užtikrintų reikiamą oro erdvės pralaidumą.


Reikšminiai žodžiai: oro erdvės modeliavimas, oro erdvės pralaidumas, skrydžių vadovų darbo krūvis.

Keyword : airspace modeling, airspace capacity, air traffic controller workload

How to Cite
Kondroška, V., & Stankūnas, J. (2010). Reorganization of Lithuanian airspace. Mokslas – Lietuvos Ateitis / Science – Future of Lithuania, 2(6), 103-109. https://doi.org/10.3846/mla.2010.122
Published in Issue
Dec 31, 2010
Abstract Views
401
PDF Downloads
246
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.