Share:


Serviceability analysis of flexural reinforced concrete members

    Gintaris Kaklauskas Affiliation
    ; Viktor Gribniak Affiliation
    ; Ronaldas Jakubovskis Affiliation
    ; Eugenijus Gudonis Affiliation
    ; Donatas Salys Affiliation
    ; Rimantas Kupliauskas Affiliation

Abstract


The paper presents a simple discrete crack model for analyzing the deformation and crack width of reinforced concrete beams. The model is based on a non-iterative algorithm and uses a rigid-plastic bond-slip law and elastic properties of materials. Curvatures and crack widths predicted by the proposed technique were checked against the test results of six experimental beams, reported by the authors and other investigators. The article also proposes and discusses a numerical procedure for deriving the average bond stress with reference to the test data. Serviceability analysis resulted in a reasonable agreement on the test measurements.



Lenkiamųjų gelžbetoninių elementų tinkamumo analizė

Santrauka. Straipsnyje pateikiamas supaprastintas diskrečiųjų plyšiu modelis gelžbetoninių sijų deformacijų ir plyšio pločio analizei. Modelis pagrįstas neiteraciniu algoritmu, remiantis standžiai plastiniu sukibimo desniu ir tampriosiomis medžiagų savybėmis. Remiantis skirtingų autorių atliktais eksperimentiniais duomenimis, modelis patikrintas skaičiuojant gelžbetoninių sijų kreivius ir plyšio pločius. Apskaičiuotos kreivių ir plyšio pločių reikšmės gana tiksliai sutapo su eksperimentiniais rezultatais. Taip pat pasiūlytas originalus vidutinių sukibimo įtempių apskaičiavimo metodas, remiantis eksperimentiniais lenkiamujų gelžbetoninių sijų bandymo rezultatais.

Reikšminiai žodžiai: gelžbetonispleišejimasarmatūros sukibimo įtempių ir praslydimo priklausomybėsupaprastintas modelis.

Keyword : reinforced concrete, discrete cracking, bond stress-slip law, simplified model

How to Cite
Kaklauskas, G., Gribniak, V., Jakubovskis, R., Gudonis, E., Salys, D., & Kupliauskas, R. (2012). Serviceability analysis of flexural reinforced concrete members. Journal of Civil Engineering and Management, 18(1), 24-29. https://doi.org/10.3846/13923730.2011.643553
Published in Issue
Feb 8, 2012
Abstract Views
512
PDF Downloads
414
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.