The organizational culture of family firms as a key factor of competitiveness
DOI: https://doi.org/10.3846/16111699.2011.599407Abstract
In the current research work we build and test a model for the analysis and management of the organizational culture of family firms based on the main arguments of neo-institutional theory and transformational leadership theory. The model we have built allows us to test for the existence of positive relations between the values defining the second level of organizational culture (commitment, harmony, long term orientation and customer service and performance, measured through variables, such as profitability, survival and group cohesion. The model will prove to be useful tool to exploit the competitive potential that the organizational culture represents for this type of firms.
Article in English.
Pagrindinis šeimos įmonių konkurencingumo veiksnys – organizacinė kultūra
Santrauka. Šiame straipsnyje, atsižvelgiant į dabartinę mokslinių tyrimų kryptį, analizuojama organizacinė šeimos įmonių kultūra, kuri grindžiama neoinstitucine teorija ir transformacinio vadovavimo teorijos modeliu. Modelyje pateikiamos teigiamos santykių vertės, nustatančios organizacinę kultūrą (įsipareigojimus, darną, ilgalaikę orientaciją ir klientų aptarnavimą) bei veiklos rezultatus, išmatuotus naudojant tokius kintamuosius kaip pelningumas, išlikimas ir grupės egzistavimo sanglauda. Modelis rodo, kokios priemonės būtų naudingos siekiant išnaudoti konkurencinį tokio tipo įmonių potencialą.
Reikšminiai žodžiai: šeima, įmonė, vertybės, organizacinė kultūra.
Keywords:
family firm, values, organizational culture, institutionalismHow to Cite
Share
License
Copyright (c) 2011 The Author(s). Published by Vilnius Gediminas Technical University.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
View article in other formats
Published
Issue
Section
Copyright
Copyright (c) 2011 The Author(s). Published by Vilnius Gediminas Technical University.
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.