Does the foreign market entry mode choice affect export performance? the case of the Spanish hotel industry

    Juan M. Berbel-Pineda Info
    José M. Ramírez-Hurtado Info
DOI: https://doi.org/10.3846/16111699.2011.573270

Abstract

Knowing the factors that affect the export performance has become one of the most recent research lines in the literature relative to business internationalisation. In this sense, several works based on the meta-analysis technique have come up in the two last decades in order to recapitulate the set of studies which have analysed such a topic. Taking these reviews as a starting point, we may establish that there is not a clear relationship between the entry mode and export performance variables. With a study on a sample of 122 Spanish hotels all over the world, we have the intention of analysing the existence and sense of the relationship between both variables. As a conclusion, we may state that the market entry mode has a positive and significant influence on export performance.

Article in English.

Ar įėjimo į užsienio rinką strategijos pasirinkimas turi įtakos eksporto skatinimui?
Ispanijos viešbučių sektoriaus pavyzdys

Santrauka. Veiksniai, turintys įtakos eksportui ir jo skatinimui, buvo vienas svarbiausių aspektų atliekant mokslinės literatūros analizę verslo internacionalizacijos tematika. Remdamiesi atliktais moksliniais darbais, reziumuojančiais atliktų tyrimų per keletą dešimtmečių rezultatus būtent šia tematika, autoriai kaip atskaitos tašką ėmė prielaidą, kad nėra aiškaus ir stipraus ryšio tarp pateikimo rinkai bei eksporto skatinimo. Straipsnyje iškeltas tikslas remiantis 122 Ispanijos viešbučių, išsidėsčiusių visame pasaulyje, analize nustatyti sąryšio laipsnį tarp pasirinktų kintamųjų. Analizės ir tyrimo rezultatai parodė, kad pateikimo rinkai strategija turi teigiamą ir labai reikšmingą poveikį eksporto skatiminui.

Reikšminiai žodžiai: pateikimas rinkai, eksporto skatinimas, viešbučių sektorius.

Keywords:

entry mode, export performance, hotel industry

How to Cite

Berbel-Pineda, J. M., & Ramírez-Hurtado, J. M. (2011). Does the foreign market entry mode choice affect export performance? the case of the Spanish hotel industry. Journal of Business Economics and Management, 12(2), 301-316. https://doi.org/10.3846/16111699.2011.573270

Share

Published in Issue
June 9, 2011
Abstract Views
990

View article in other formats

CrossMark check

CrossMark logo

Published

2011-06-09

Issue

Section

Articles

How to Cite

Berbel-Pineda, J. M., & Ramírez-Hurtado, J. M. (2011). Does the foreign market entry mode choice affect export performance? the case of the Spanish hotel industry. Journal of Business Economics and Management, 12(2), 301-316. https://doi.org/10.3846/16111699.2011.573270

Share